KEPIMPINAN dalam Islam.

Uli Al-Amri (Orang-orang yang diberi kuasa) - Merupakan suatu jawatan atau kedudukan dalam kepimpinan yang menjalankan tugas dan amanah untuk mentadbir dan mengendalikan urusan dunia. Oleh sebab itu adalah menjadi kewajipan kepada rakyat (orang-orang bawah tanggungjawabnya) mematuhi apa yang diperintahkan oleh Uli Al Amri sebagaimana firman Allah dalam surah An-Nisa’ ayat 59 yang bermaksud :“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah S.A.W dan kepada Uli Al-Amri ( orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah ( berselisihan ) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.”

Para pemimpin atau ketua yang telah dilantik hendaklah melantik pembantu-pembantu yang jujur dan berkebolehan. Tanda-tanda kejujurannya ialah sentiasa bersikap beriman dan tidak mengampu sehingga membenarkan yang salah dan menyalahkan yang benar. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:“Apabila Allah S.W.T menghendaki seseorang ketua itu menjadi ketua yang baik, ia akan jadikan pembantunya itu bersikap benar. Jika ia lupa ( lupa kepada Allah dan menyeleweng dari kebenaran ) ia mengingatkannya. Jika ia tidak lupa, ia memberi pertolongan dan bantuan kepada ketuanya itu. Jika Allah menghendaki ketua itu menjadi ketua yang lain daripada itu, dijadikan pembantunya seorang yang jahat, jika ia lupa tidak diingatkanya dan jika ia ingat tidak dibantunya” ( diriwayatkan oleh Abu Daud ).

Leaders are ALSO Followers;.


Virtually no one leads all of the time. Leaders also function as followers; everyone spends a portion of their day following and another portion leading.
Educating people to help them become productive followers and leaders is an important leadership responsibility. Any thoughtful leader has three top priorities:
*Accomplish the mission.
*Take care of your people.
*Create more leaders.
An article written by Sgt. 1st Class Michael T. Woodward for the U.S. Army's Infantry magazine in mid-1975 suggests the scope of a followership guidelines;
1. Know yourself and seek self-improvement.
2
. Be technically and tactically proficient.
3. Comply with orders and initiate appropriate actions in the absence of orders.
4. Develop a sense of responsibility, and take responsibility for your actions.
5. Make sound and timely decisions and recommendations.
6. Set the example for others.
7. Be familiar with your leader and his job, and anticipate his requirements.
8. Keep your leaders informed.
9. Understand the task and ethically accomplish it.
10. Be a team member -- but not a yes man.
[Followership: An Essential Element of Leadership
by Pat Townsend and Joan Gebhardt:2009]


LEADERSHIP is not something you do TO people. It's something you do WITH people.

According to Ken Blancard (2003), when we share our leadership strategy with our people, they are not only understand what we have in mind but also giving helpful feedback. True leaders looking forward for feedback because those can help us improve.

LEADERSHIP in practicing technology in school.

Today’s innovations in technology have provided valuable instructional tools for
education. School leaders/administrators play an essential role in whether these innovations
are being used effectively in their schools. Many state departments of education
have developed technology plans intended to promote the effective use of technology
and to aid administrators in implementing technology strategies that will
improve their school’s efficiency, effectiveness, and productivity. To emphasize the
administrators’ role in implementing technology into the schools, one state’s technology
plan underscores the need for administrators to initiate, promote, and support the
effective use of technology into their educational environments.
(Chien Y. & Vance A.D.-2006)

KEUTAMAAN ILMU

Imam Al-Ghazali pernah berpesan; Ilmu itu kehidupan hati daripada kebutaan, sinar penglihatan daripada kezaliman dan tenaga badan daripada kelemahan.

Saturday 27 February 2010

PELANCARAN KAEDAH PEMBELAJARAN PRA SEKOLAH BERASASKAN ALAM SEMULAJADI

Pendidikan awal kanak-kanak sangat penting diberi perhatian kerana ia memberi impak kepada pembangunan tahap kognitif dam psikomotor seorang manusia yang bakal memimpin masa depan dunia. Kurikulum prasekolah dalam transformasi pendidikan terkini di Malaysia telah menggariskan panduan perancangan pengajaran yang menyeluruh. Sesuai dengan pelaksanaan sub-NKRA/ NKPI KPM~ prasekolah , pihak jabatan dengan penekanan daripada Tuan Pengarah sendiri yang mahukan pedagogi prasekolah berasaskan alam semulajadi di WP Labuan di praktiskan secara menyeluruh di semua sekolah rendah yang ada pra sekolah dengan harapan pembelajaran prasekolah lebih 'alive' dan bukan hanya dalam kelas semata-mata.Di mana murid-murid prasekolah diberikan peluang meneroka pembelajran melalui alam semulajadi yang menjadi sebahagian kehidupan kita. Memandangkan alam kita yang semakin 'uzur' akibat kelalaian kita untuk memelihara dan menyintai alam semulajadi maka pendidikan awal murid-murid ini diharap akan dapat menerapkan nilai  menyintai alam semulajadi demi bumi yang sihat.
Pertumbuhan kognitif kanak-kanak adalah perbincangan yang menarik dan Jean Piaget (1896-1980) yang merupakan seorang biologist  telah mengkaji tahap perkembangan kognitif kanak-kanak dan remaja, melalui pemerhatian, interview dan mendengar kanak-kanak pelbagai peringkat diuji dengan instrumen beliau, telah mendapati bahawa, pada tahap pra-operasi (2-7 tahun), beliau mengatakn ; "children learns to use language and to represent objects by images and words .Thinking is still egocentric: has difficulty taking the viewpoint of others . Classifies objects by a single feature: e.g. groups together all the red blocks regardless of shape or all the square blocks regardless of colour".

Hasil kajian Piaget itu menunjukkan perlunya pembelajaran lebih menarik, bermakna, berwarna-warni dan pelbagai bentuk dengan menggunakan  nature sebagai bahan bantu mengajar, untuk murid-murid tahap pra-operasi ini maka, saranan Tuan Pengarah agar kaedah pembelajaran berasaskan alam semulajadi ini diaktifkan dalam pedagogi guru-guru pra-sekolah telah membawa kepada beberapa siri penggambaran dan pemerhatian pelaksanaannya di pra-sekolah yang dijalankan bersama oleh pegawai jabatan yang menjaga hal-ehwal pra sekolah ini iaitu puan Hasnah dari Sektor Pengurusan Sekolah dengan pegawai BTPN.
 
Bagi melihat perkembangan pelaksanaan kaedah ini, Tuan Pengarah bersama KSPS, KSPA dan KSJK telah turun ke sekolah memerhati sendiri bagaimana guru-guru pra sekolah menggunakan kaedah ini dan Tuan Pengarah bersama ketua-ketua sektor telah mencadangkan beberapa penambahbaikan. Satu pelancaran dirancang sebagai petanda agar kaedah ini dilaksanakan secara aktif dalam Pengajaran dan Pembelajaran  di semua prasekolah di WP Labuan bermula tahun 2010. Butir-butir majlis pelancaran ialah:-
Tarikh : 8 Mac 2010 (Isnin)
Masa : 8.30-9.30 pagi
Tempat : Taman Pertanian Kilan, WP Labuan
Perasmi : Y.B. Datuk Yusuf Hj.Mahal (Ahli Parlimen Labuan)
Kehadiran : Semua KS dan semua GB sekolah rendah yang ada prsekolah.